، تا این لحظه: 17 سال و 7 روز سن داره

بهداشت و سلامت

چرا نفخ مي‌کنيم؟

1393/5/16 19:30
نویسنده : داراب
144 بازدید
اشتراک گذاری

علت نفخ چيست و اصلا چرا نفخ مي‌کنيم؟

مهمترين مشکلي که باعث نفخ مي‌شود، نبودن آنزيم‌ها يا نداشتن آنزيم‌هاي اختصاصي براي شکسته‌شدن تركيب‌هاي خوراکي است که مصرف مي‌کنيم. همچنين اگر هر عاملي در دستگاه گوارش باعث شود که اين آنزيم‌ها نتوانند درست کارشان را انجام دهند، تركيب‌هاي خوراکي درست هضم نمي‌شوند و به صورت شکسته‌نشده به قسمت‌هاي مياني يا انتهايي دستگاه گوارش مي‌روند. باکتري‌هايي که در روده بزرگ وجود دارند، باقيمانده مواد خوراکي را تخمير بي‌هوازي مي‌کنند که نتيجه آن توليد مقدار زيادي گاز و ايجاد حالت نفخ است
مهمترين نکته اين است که هميشه هنگام غذاخوردن آرامش داشته باشند. تندتند غذا نخورند و غذا را خوب بجوند (خوب نجويدن غذا مي‌تواند در برخي مراحل هضم مشکل ايجاد کند). پرخوري نکنند و فاصله غذاها طوري نباشد که فرد آنقدر گرسنه شود که کنترل‌اش را هنگام خوردن غذا از دست بدهد. با استرس و هيجان غذا نخورند و در حالت ايده‌آل هنگام غذا خوردن تلويزيون نگاه نکنند، صحبت نکنند و مطلبي مطالعه نکنند.
می توانید با انجام و دقت در موارد ذیل وضعیت بهتری را تجربه كنید :


دقت كنید كدام غذاها با سیستم گوارشی شما سازگار نیست ، از آنها پرهیز كنید ؛ این مثال خوردن برخی محصولات لبنی مانند شیر می تواند ایجاد نفخ كند .

 

روزانه ۶تا ۸ لیوان آب بنوشید ، ولی از خوردن غذاهای آبكی مانند آش یا آبگوشت به صورت پرحجم در یك وعده خودداری كنید .
از مصرف زیاد حبوبات (نخود ، لوبیا ، عدس و لپه) و تنقلات پرهیز كنید .
اگر مشكلتان یبوست است ، غذاهای پرفیبر بخورید ، ولی برای جلوگیری از ایجاد نفخ به دفعات و با حجم كم این غذاها را استفاده كنید . فیبرها مدفوع را نرم كرده و باعث عبور آسان آن از روده بزرگ می شود .
فشارهای روحی را كنترل كنید . فشار روحی ، اضطراب و افسردگی به تشدید علایم روده تحریك پذیر منجر می شود . فراگیری این كه چگونه فشار روحی را كنترل كنیم به بهبود وضعی مزاجی كمك خواهد كرد . ابتدا دلیل فشار روحی را در زندگیتان مشخص كنید و راههای تازه برای كنار آمدن با آن را یاد بگیرید .
ورزش مرتب ، راه مهمی برای رهایی از فشار روحی است .
در امور نادری حتی مراجعه به روانپزشك و استفاده از داروهای ضد اضطراب و افسردگی نیز ضرورت پیدا می كند .
از مصرف الكل ، كافئین و قهوه پرهیز كنید .
سیگار را ترك كنید .
مواد غذایی نفخ زا را از رژیم غذایی خود حذف كنید .
غذاهای حجیم و پرچرب را در یك وعده استفاده نكنید .
حتی الامكان از نوشیدن آب زیاد هنگام غذا خوردن پرهیز كنید .
از تند خوری و مصرف با عجله غذا بپرهیزید .
 

 ( سلامت )

پسندها (1)

نظرات (0)